Наша работа
 

Посещение выставки "IMAGO PIETATIS - ікони на ящиках від набоїв" 7 ноября 2019

«ІКОНИ НА ЯЩИКАХ З-ПІД НАБОЇВ» – мистецький проєкт київських художників Софії Атлантової та Олександра Клименка, метою якого є підтримка діяльності Першого добровольчого мобільного шпиталю ім. Миколи Пирогова (ПДМШ) – найбільшого неурядового медичного проєкту в зоні ООС (АТО).

За п’ять років свого існування шпиталь надав медичну допомогу майже 60 000 пацієнтів (військовим та цивільним), 500 медиків-добровольців працювали у 49 локаціях на лінії розмежування.

Головна ідея проєкту – перетворення смерті (символом якої є ящик від озброєнь) на життя (яке в українській культурі традиційно символізує ікона). Перемога життя над смертю відбувається не тільки на образно-символічному рівні, але й реально, оскільки наразі «ІКОНИ НА ЯЩИКАХ З ПІД-НАБОЇВ» є головним донором ПДМШ ім. Пирогова, який на 97% забезпечує фінансові потреби шпиталю.

Концепція проєкту поєднує начебто несумісні речі: атрибути сучасної війни і давню мистецьку мову, що сягає своїми витоками часів Київської Русі. Таким чином збройний конфлікт на Донбасі осмислюється на тлі української історії останнього тисячоліття. Важливо, що ікона на ящику з-під озброєнь виступає насамперед не релігійним фактором, але культурологічним. Виходячи за межі релігійного простору, вона стає зрозумілою будь-кому як в Україні, так і за її межами: в Європі та Америці.

Виставка ікон, написаних на ящиках з-під набоїв, привезених із зони бойових дій, експонувалася у Європарламенті, Верховній Раді України, Офісі Президента України, Литовському Сеймі, Софії Київській, Посольстві Литовської Республіки, Представництві ЄС в Україні, у містах Антверпен, Берлін, Бонн, Варшава, Відень, Вільнюс, Вінніпег, Гаага, Ганновер, Дніпро, Едмонтон, Львів, Лейпциг, Лос-Анджелес, Луцьк, Львів, Люблін, Маріуполь, Мілан, Монреаль, Мюнхен, Оттава, Прага, Рим, Торонто, Чикаго, Філадельфія, Франкфурт-на-Майні, Ясси та ін. (близько 40 міст, понад 60 локацій).

У 2017 році проект було номіновано на Шевченківську премію.

Виставка IMAGO PIETATIS презентує живописні твори з декількох циклів, об’єднаних темою людських страждань, де сакральна іконописна мова свідчить не тільки про Боговоплощення, страждання і смерть Ісуса Христа, але й про війну на Сході України, її жахливі наслідки і глибокі рани, на загоєння яких, навіть у разі припинення бойових дій, підуть роки. Війна виводиться в позачасовий контекст, закріплюючись у надіндивідуальній пам‘яті і міфологізуючись.

Витинанки з довоєнних донецьких газет (вони також привезені з фронту) не тільки виступають засобом художньої виразності, декоруючи ікони «Пасійного циклу», але є, на думку митців, метафорою того, що відбувається із Донбасом, який наразі перетворився на своєрідну витинанку в руках Господніх. Імітуючи, а радше замінюючи собою дорогоцінний оклад, витинанка надає іконі певного аскетизму, водночас нагадуючи про давню християнську традицію – під час воєн і стихійних лих коштовні ризи знімалися з ікон і йшли на гуманітарні потреби…

Виставку присвячено загиблим під час війни українським воїнам. У цьому контексті термін «образ благочестя» (так з латини перекладається «imago pietatis»), розширює своє смислове поле, наповнюючись новими асоціаціями. Ікони Богородичного циклу, присвячені матерям, що втратили на війні дітей, а також дружинам, чиї чоловіки загинули на Донбасі, захищаючи Україну.

Наша работа

Центр миротворчества