12 травня, на базі 7 окремого полку армійської авіації 13 армійського корпусу, який розташовано у Новому Калинові на Львівщині, відбулася перша льотна зміна екіпажів, які готуються до виконання миротворчої місії за мандатом ООН на західному узбережжі африканського континенту в Ліберії та Кот-д’Івуарі. Загалом пілоти бойових та десантно-транспортних вертольотів провели у повітрі понад 6 годин.
Заняття із особовим складом 15-ї ротації 56 окремого вертолітного загону розпочалися 10 травня. У цей день до полку прибули усі 275 військовослужбовців, які плануються кандидатами до складу миротворчого вертолітного загону. За словами керівника зборів першого заступника командира 13 армійського корпусу генерал-майора Сергія Наєва, створено також резервну групу військовослужбовців, яка складає 10% від загальної чисельності особового складу 56 овз. Вони також проходять підготовку разом із основним льотним складом та фахівцями наземних служб. У разі виникнення форс-мажорних обставин, як, припустимо, хвороба кандидата із основного складу, його можна буде замінити на кандидата із резервної групи. Генерал-майор С. Наєв також відзначив, що перед початком зборів для його учасників були завчасно підготовлені житлові приміщення, вирішене питання із харчуванням військовослужбовців. Слід відзначити, що військовій частині нещодавно за несвоєчасну оплату за комунальні послуги було відімкнуто постачання газу. Однак зараз це питання вирішено і постачання газу до військової частини відновлено.
Говорячи про комплектування чергової ротації військовослужбовцями генерал-майор Сергій Наєв розповів, що льотний та інженерно-технічний склад, а також фахівці інших аеродромних служб та служб логістики комплектуються зі складу трьох полків армійської авіації. Цього разу більша частина – 110 військовослужбовців, у місію залучається із новокалинівського окремого полку армійської авіації. Решта укомплектовується із аналогічних підрозділів, які дислокуються у місті Броди на Львівщині та Миколаєві. Ще дві військових частини 13 армійського корпусу виділяють фахівців для підрозділів забезпечення та охорони. Зокрема, цього разу особливо важливі об’єкти та летовища 56 окремого вертолітного загону у Ліберії та Кот-д’Івуарі охоронятимуть десантники 80 окремого аеромобільного полку. Зараз 30 військовослужбовців-контрактників та 6 офіцерів аеромобільного полку проходять спеціальну підготовку на об’єктах Міжнародного центру миротворчості та безпеки на Львівщині.
Кандидатом на посаду командира 56-го окремого вертолітного загону Збройних Сил України чергової ротації призначено військового льотчика полковника Володимира Пастухова, який має великий досвід виконання бойових та миротворчих завдань на території колишньої Югославії, Сьєрра-Леоне та Ліберії. Також він виконував інтернаціональний обов’язок у Афганістані. До Ліберії, командир місії полковник В. Пастухов їде вчетверте.
– Упродовж двох тижнів, під час льотної підготовки екіпажів ми маємо відпрацювати сім льотних змін. Одночасно фахівці наземних служб: інженерно-технічної, авіаційної, озброєння, зв’язку, логістики, медицини тощо перевірятимуть власну техніку та готуватимуться до виконання завдань аналогічних їхнім щоденним завданням під час виконання миротворчої місії. Також, у період із 16 по 20 травня усі екіпажі вертольотів Мі-8 та Мі-24 виконають вправи бойового застосування вертольотів над територією полігона Міжнародного центру миротворчості та безпеки. Будуть виконані вправи пошуку та заходу на ціль, а також її знищення за допомогою кулеметно-гарматного та ракетного озброєння бойових та десантно-транспортних вертольотів. За потреби, для відновлення та удосконалення дій екіпажів ми будемо додатково займатися, щоби контрольні завдання, які будуть поставлені перед льотним складом наприкінці зборів, пройшли усі сто відсотків екіпажів . – повідомив полковник Володимир Пастухов.
За словами командира загону, під час зборів підготовку мають пройти понад 10 екіпажів, які виконуватимуть завдання на території африканського континенту. Підготовка льотчиків відбувається за завчасно затвердженою програмою. До того ж майже увесь льотний склад має досвід виконання миротворчих завдань у Ліберії. За стандартами ООН, кожен вертолітник-учасник місії в залежності від класу та посади повинен мати певну кількість годин, проведених у повітрі. Так, командир екіпажу – 1000 годин нальоту. Із них 30 годин – польоти за приладами та не менше, ніж 50 годин нальоту вночі. Основний акцент під час теоретичного та практичного виконання льотних завдань пілоти Мі-8 та Мі-24 зосереджують на таких елементах, як бойове застосування, пошуково-рятувальне забезпечення, виконання зльоту та посадки на запилені майданчики, також польоти вночі та вивчення метеорологічних умов в районі базування і маршрутів польотів. Адже особовому складу 15-ї ротації 56 овз доведеться працювати у Африці під час сезону дощів.
– Ліберія та Кот-д’Івуар розташовані у екваторіальній частині африканського континенту. Тож сезон дощів там – серйозне випробування для техніки та відповідальний іспит для екіпажу. Тому ми під час підготовки багато часу приділяємо саме підготовці до польотів у складних метеоумовах, у нічний час, просто за показниками приладів, польотів над морем. Адже виконання льотних завдань під час «нульової» видимості, коли єдиними даними про оточуюче середовище є лише показники приладів керування вертольоту, для екіпажів миротворчого загону не є чимось екстраординарним. Тож щоби екіпажі відчували себе у ліберійському небі упевнено та не допустили фатальних помилок ми зараз відпрацьовуємо ці завдання, щоби закласти їх на рівень реакції підсвідомості. Тим більше, що ритм роботи вертолітників дуже напружений. Відпочинок між льотними змінами екіпажів складає не більше 10 годин. Не рідкість випадки, коли вертолітникам не має часу для того, щоби пообідати. До того ж й клімат не надто сприятливий для європейців. Проте ми вже звикли і швидко пристосовуємось.
Полковник Володимир Пастухов розповів, що графік роботи у льотного складу миротворчої місії у Ліберії та Кот-д’Івуарі дуже напружений. Оскільки ці слаборозвинені країни майже не мають власної інфраструктури, придатних для автотранспорта доріг, то доводиться перевозити багато вантажів. Українські вертолітники доставляють у віддалені куточки їжу, ліки, гроші. Перевозять пасажирів, медичний персонал, евакуюють поранених та хворих, забезпечують роботу посадових осіб місії Організації Об’єднаних Націй. А бойові вертольоти Мі-24, які є у складі українського миротворчого загону, виконують ще й функцію демонстрації присутності миротворчого контингенту військ ООН, щоденно патрулюючи територію над країнами, здійснюють спостережні польоти та повітряне супроводження переміщення військ. Окремим пунктом підготовки українських вертолітників є пошуково-рятувальні операції. Із 2004 року, коли загін розпочав свою діяльність, льотчики не один десяток разів витягували людей із непролазних джунглів та рятували життя місцевих рибалок, які тонули у Атлантиці.
– Польоти над береговою лінією та морем є складним елементом льотної підготовки, що вимагає навченості та злагодженості дій усіх членів екіпажу. Тут важливі і навички керування машиною, і час, і уміння орієнтуватись на місцевості, йти по маршруту пошуку. Адже у більшості випадків йдеться про людські життя, і втрачені хвилини можуть звести до мінімуму шанси людей, які потерпають у морі, бути врятованими. – розповів кандидат на посаду заступника командира 56 окремого вертолітного загону, командир 7 полку армійської авіації 13 АК полковник Юрій Вербельчук.
На озброєнні загону перебувають 8 вертольотів Мі-8 та 3 вертольоти Мі-24. Згідно вимог Місії ООН, які висуваються до технічного стану гвинтокрилих машин, термін експлуатації вертольотів класу Мі-8 в умовах екваторіального африканського клімату складає не більше 900 годин нальоту. Для бойових вертольотів серії Мі-24 цей термін становить 650 годин роботи у повітрі. У загоні ведеться необхідний облік й машини, термін використання яких підійшов до завершення відправляються в Україну для здійснення ремонту. Вертолітники 15-ї ротації отримають три нових машини Мі-24, які пройшли ремонт та оснащення необхідними приладами на Конотопському авіаремонтному заводі «АВІАКОН» та Державному підприємстві Міністерства оборони України «Севастопольське авіаційне підприємство». Наприкінці травня літаком Іл-76 техніку буде перевезено до Ліберії. Звідти заберуть машини, які відпрацювали свій льотний ресурс.
Підбиваючи підсумки першої льотної зміни, поковник В. Пастухов відзначив, що із поставленими завданнями екіпажі вертольотів упорались і значних втрат у навичках льотчиків не спостерігалося. Зокрема були виконані вправи із польотів з одним вимкнутим двигуном, посадка поза летовищем та підготовка молодих льотчиків. Під час льотної зміни самостійно виконували завдання два молодих командири екіпажів: капітани Ю. Іваненко та А. Лучко. Ще троє офіцерів-пілотів виконали програму льотчиків-інструкторів. Також екіпажі літали із імітацією вантажу закріпленого на зовнішній підвісці вертольоту. Початкова маса такого вантажу складає від однієї до трьох тон.
Заняття із особовим складом 15-ї ротації 56 окремого вертолітного загону Місії ООН у Ліберії триватимуть до 28 травня. За цей час, окрім підготовки екіпажів, відбудуться заходи із теоретичної підготовки фахівців усіх служб, правовий тренінг. Усі військовослужбовці загону обов’язково отримають прививки від тропічних хвороб, зокрема малярії. А сам процес ротації особового складу загону розпочнеться 15 червня цього року. Планується, що увесь особовий склад буде переміщено двома авіарейсами.
Наша довідка: 56-й окремий вертолітний загін ЗС України виконує завдання у складі Місії ООН у Ліберії з січня 2004 року. Загальна чисельність загону — 275 військовослужбовців.
На виконання Резолюцій Ради Безпеки ООН №1609 та №1865, Закону України від 4 листопада 2010 року «Про схвалення рішення Президента України щодо участі миротворчого контингенту України в наданні оперативної підтримки Місії ООН у Кот-д’Івуарі», починаючи з 26 листопада 2010 року вертолітна група 56-го окремого вертолітного загону ЗС України сил Місії ООН у Ліберії у складі 60 військовослужбовців і 5 вертольотів виконує завдання з оперативної підтримки Операції ООН у Кот-д’Івуарі.
Автор: Майор Володимир СКОРОСТЕЦЬКИЙ, Регіональний медіа-центр МО України (м.Львів)